Árnyas - fények és árnyékok

Érdekes incidens színtere volt az óév utolsó napjaiban a Gasztrokommandó blog. Az Árnyas Étterem tulajdonosa, Giber János tulajdonostól szokatlan terjedelemben, megfontolandó érvektől se mentesen reagált egy meglehetősen felületes kritikára. A legfontosabb érve az volt, hogy a botcsinálta "étteremkritikusok" jószándékú emberek megélhetését tehetik tönkre, ezért kizárólag megfelelő hozzáértés birtokában, a hibák és erények pontos megnevezésével szabad kritizálni. Mivel bekapcsolódtam a vitába egy korábbi rossz élményem kapcsán, én is megkaptam a magamét. Később a disputa a Facebookon folytatódott, ebből már a médiummal kapcsolatos ellenérzéseim okán kimaradtam. Ellenben megígértem, hogy megkóstolom újra az Árnyas konyhájának produktumait, hátha sikerül végleg elfelejteni azt a régi, rémes borjúpaprikást - és megfelelő részletességgel leírni az ételek erényeit és hiányosságait...
Gyönyörű havas nap volt, a Normafánál jártunk. Közepes méretű séta és egy közepes minőségű/méretű tejfölös lángos elpusztítása után az Árnyas irányában ereszkedtünk le a hegyről.


Az étteremhez lépcsőkön kapaszkodhatunk fel, a János Kórház szomszédságában. A beltér hangulatosan berendezett, hozza a feltehetőleg megcélzott "otthonos budai (kis)vendéglő" fílinget. Van kemence is, szemlátomást gyakran használják. Az árakon picit elcsodálkozom, nagyjából a Náncsi Néni szintjét hozzák. Láttam ugyan a honlapon és a Faszbúkon, hogy számos, szinte áttekinthetetlenül burjánzó kedvezményt adnak, de ezeket jelen esetben nem áll módunkban igénybe venni.
Kamilla finom szilvapálesszel kezd és rögtön jobb kedvre derül. Én is sebesen megkapom a melegítő levest, de a gyömbéres sütőtökkrémleves nem teljesen vidít fel. Az alaplé íze kissé "kiáll" belőle, gyömbérnek nem sok nyomát érzem, hajszállal hígabb az optimálisnál és nagyon édes. Az utóbbi két tulajdonság megítélése természetesen szubjektív, én jobban kedvelem a hozzáadott cukor nélkül készült verziót.


A főételekben nehéz kivetnivalót találni, elégedetten pusztítjuk el őket. A lencsefőzelék sült kolbásszal abszolút házias ízű, Kamilla kifejezetten boldog, hogy ilyesmit ehet. A lencse/rántás arány szerinte lehetne kedvezőbb, magyarán a lencse több, de ez jelentéktelen probléma. Az ízes borjúpaprikás galuskával még jobb, ehhez foghatót hasonló műfajban ritkán eszem, sajnos. Kiváló húsból készült, a galuska finom; a hús, a remek szaft és a köret arányai is rendben vannak. Az adag jól eltalált, akár éhes embernek is elég, de nem estek át a ló túlsó oldalára se. Sajnos a mellé kért házi káposztasalátán érződik a konyha vonzódása az édes ízek irányába, más baj ezzel sincs.


A heti ajánlatban kínált csokoládékehely ebédünk mélypontja (kár, mert desszertimádó vagyok). Kettőnél több, csokoládéból készült hasonló textúrájú elemet - fűszerek és/vagy ellenpontozó kiegészítők nélkül - kombinálni szerintem akkor se feltétlen érdemes, ha azok külön-külön kiemelkedő minőségűek. Itt egy sűrű, picit ragacsos állagú, egyoldalúan édes krém találkozott egy Sportszeletre hajazó beltartalmú tömörebb golyóval, egy gombóc gyári csokifagylalttal és sok tejszínhabbal. A tetején pedig feltehetőleg zacsis - helyenként avas - sósmogyoróból készült törmelék. Hát... valahogy nem így képzelem az édes és sós ízek randevúját, bár nem vagyok tagja a Maldon só kizárólagos használatának szükségességét hirdető szektának (se).
Kettőnk fogyasztása egy-egy vízzel, őszilével és espressóval megfejelve 8600 Ft, a felszolgálás kifogástalan volt. A konyhát nem nevezhetjük kifogástalannak, de érezhető az igyekezet. Az italokkal kapcsolatban megemlítem, 190 Ft/dl áron egy komoly vendéglőben nem lenne szabad ennyire híg (vagy vizes) őszibaracklevet felszolgálni.
Az Árnyas teljesítményére feltehetőleg sokkal könnyebben gondolhatnak egyértelműen jó szívvel azok, akik igénybe veszik a lájkolók számától függő, valamiféle regisztráció után elérhető, jelenleg 20%-os általános kedvezményt. Azért még visszatérünk, ha az étterem tulajdonosa nem ad ki rám tűzparancsot ezen iromány miatt...

Konyha: 5 (átlagnál jobb)
Árszint: 3 (középkategória)
Ár/érték: 1.7 (néha ki lehet próbálni)
www.arnyas.hu

23 megjegyzés:

  1. Egy jó étterem tulajdonos, nem besértődik, egy ilyen kritikán például, ha nem tanul belőle. A kritika minden estben szubjektív ezt tudjuk jól, de ha az tárgyszerű akkor minimum illik rajta elgondolkodni. Az itt megfogalmazott "negatívumok" pedig ha visszatérően megjelennek akkor meg változtatni kell rajta a tulajnak.

    VálaszTörlés
  2. Harangláb: picit csodálkozom, hogy a másik blogon oly aktív (harcias?) Giber úr erre eddig semmilyen formában nem reagált (mindig elküldöm a linket az érintett étteremnek, többnyire vissza is jeleznek, persze, maszekban). Igen kíváncsi lennék a véleményére, mivel a fenti írás természetesen tartalmaz találgatásokat, viszont nem nélkülözi a - pozitív és negatív - konkrétumokat se.

    VálaszTörlés
  3. Homokba dugni a fejet egyszerűbb. Igaz az már rövidtávon is káros:-).

    VálaszTörlés
  4. Az is buta, aki a hírvivőre haragszik.
    NP

    VálaszTörlés
  5. Hapci: Végigolvastam a sztorit, hát nem kicsit nevetséges. Már onnantól, hogy a kedves tulajdonos úr azt gondolja, a gasztroblogger valami szakma, hozzárendelt szakértelemmel és felelősséggel (a "hivatásos étteremkritikust" most hagyjuk, valóban lehetne külön vitatéma akár). :) Javaslom minden naiv lélek figyelmébe a "blog" eredeti definícióját. Ennél többet alapból elvárni felesleges, kivétel persze, ha az író(k) másképp definiálja('k) magát(-ukat). De a lényeg, hogy valakinek a véleményét tükrözi, és nem feltétlenül szakemberét, de étterem esetében mindenképpen egy vendégét - szóval ebbe belekötni, hogy milyen hozzáértéssel írja le a negatív véleményét, nem túl elegáns az éttermes részéről. Itthon mintha ez hiányozna a fejekből a szolgáltatói szférában - ez van bogaraim, ki vagytok szolgáltatva a vendég véleményének, aki ezért - általában - nem keveset fizet. Ehhez kellene már felnőni végre. Pedig a tulajdonos úr még idézi is: "a vendégnek mindig igaza van" - de mintha nem igazán hinne benne. Ja és nem, ettől még nem gondolom azt, hogy bármilyen alpári mocskolódás helyes lenne mondjuk egy étteremmel szemben, csak mert egy vendég teszi (bár a fenti sztoriban ilyenről szó sincs), de azt azonban hiszem, hogy azzal egyáltalán nem kell foglalkozni, mert magáért beszél, és az adott illetőt minősíti.

    VálaszTörlés
  6. Ehran: abban nagyjából egyetértek az Árnyas tulajdonosával, hogy minden publikusan leírt szónak van jelentősége, vagyis felelősség is tartozik hozzá. Természetesen ez a jelentőség/felelősség nem azonos valami Index-tolta "hivatásos" blog és a szűk körnek írogatók esetében.
    Kicsit piszkálja a csőröm, hogy Giber úr erre a "kritikára" nem reagált. Ellentétben az általa kifogásolttal, ebben vannak konkrétumok, amiket meg lehetne vitatni...

    VálaszTörlés
  7. Hapci: Na de egy privát blogon? Ha akar trágárkodhat vagy zsidózhat is az illető - magát minősíti, miért kell vele foglalkozni? Miért lenne bármilyen felelőssége? Ha olyan ostoba, úgysem fogja olvasni a kutya sem, tehát csak magának makog. Ha meg nem az, akkor meg lehet, el kell rajta gondolkozni, hogy van-e benne valami. Nem biztos, hogy igaza van persze ebben az esetben sem, de mégis. De felelősséggel nem tartozik. Tessenek ellenblogot indítani, ahol kibeszélik a kritizálókat - semmi akadálya, erre még cheflaszlo is rájött, ami azért nagy szó. :)
    Vagy lehet kommentelni a kritizáló blogján, ahogy itt is történt. Na de bármit is számon kérni rajta? Na jó, mondjuk a hazugságot.

    VálaszTörlés
  8. Azért az leszögezhetjük, hogy Gíber úrnak, szinte kötelessége hogy védje a mundért, ám mind ezt nem jól teszi. Ez pedig legyen az ő baja. Ha alázattal gondol arra vendégre, akinek véleménye is van, s azt meg is írja, akkor illő lenne ezt is a helyén kezelnie. Az ő megnyilvánulása, egyébként csak felerősített - szerintem - egy problémát amit a szerző(k) talán nem is láttak akkora problémának mint ő. Persze az általánosító kritika is éppen annyit ér, hogy semennyit. Mert senkit sem érdekel, erre kár is "ugornia". Az olvasó nem hülye, majd a helyén kezeli. Hapci kritikáit azért olvasom mindig érdeklődéssel és nagy figyelemmel, mert konkrétumokat, tényeket állapít meg sallangok nélkül és ha, néha kíméletlenül is egy kicsit, de őszinteséget ad, és ez a fontos. A "kíméletlensége" engem néha ráadásul szórakoztat is:-).

    VálaszTörlés
  9. Harangláb: "Az olvasó nem hülye, majd a helyén kezeli." - Na itt a lényeg, ezt pofázom én is mindig. Aki nem ért hozzá, és hülyeségeket ír kritikaként, azt nem is fogja olvasni senki, legfeljebb a család meg a barátok. Ennél fogva nagyon ugrani sem kell rá, ha negatívat ír rólunk. Ha meg sokan olvassák, akkor feltehetően releváns a véleménye, oda kellene rá figyelni, hátha van benne valami (persze nem biztos, de legalább gondolja végig az érintett, és próbálja normálisan lereagálni).

    VálaszTörlés
  10. Ehran: nem értünk egyet teljesen (szokás szerint). Ott van pl. az Index. Ha a blog.hu blogtulajdonos sógor-koma-álcázott alkalmazott- span-(seggnyaló), kiteszik a főoldalra időnként. Lesz egy rakás olvasója, vagyis hatása/felelőssége is, bármilyen sült hülye és bármilyen orbitális baromságokat ír. Sőt, akkor lesz - címlap és sok olvasó - igazán.

    VálaszTörlés
  11. Hapci: Te, láttad már, kik esnek be egy blogra Index címlapról? :) Hát az nagyobb büntetés a kritika írójának, mint a kritizált személynek. :)
    Továbbra is állítom, hogy a rossz kritikus magától is kibukik - vagy csak olyanok maradnak vele közönségként, akiknél meg mindegy - szóval kár vele foglalkozni. Jelen esetben a tulaj többet ártott magának, mintha meg sem szólalt volna, nekem pl. már eszem ágában sincs oda menni, és nem a kritika miatt.

    VálaszTörlés
  12. ehran: "Ha olyan ostoba, úgysem fogja olvasni a kutya sem", ill. "Aki nem ért hozzá, és hülyeségeket ír kritikaként, azt nem is fogja olvasni senki" - azért ismerek olyan blogot, ahol napi rendszerességgel bírnak ostobaságokat és hülyeségeket írni, mégis sokan olvassák, sőt, szakmai körökben is egyre ismertebb - ugyanis szinte (?) naponta kint van az Index címlapon...
    Ahogy a közgazdaságban is a korlátozott racionalitás, úgy a blogoszférában is a korlátozott igényesség, a bulvár és a locsogás iránti igény a legfontosabb szabály...
    Ha valaki rendszeresen ír bármi közhelyről vagy éppen megosztó dolgokról, esetleg a végén megkérdi, kinek mi a véleménye, és a cuccot naponta az indexes olvasók képébe tolják, garantált az olvasótábor szaporodása (az a néhány ezrelék troll nyilván elviselhető).

    VálaszTörlés
  13. muskotály küvé: Ön most,a malackarajra gondol?

    VálaszTörlés
  14. Úgy látszik a szakmán belül is vannak, akik azonosan látják velem/velünk a kritikát.

    http://www.mngsz.com/hirek/a-kritikus-az-oka

    VálaszTörlés
  15. Harangláb: Muskotály küvé gondolatai kifürkészhetetlenek. Vagy mégse?

    Kritika: normális esetben nyilván jobban tűrik a tulajdonosok. A mostani válságban viszont sokaknak nyilván a lét a tét, nem az, hogy a következő autó BMW X6 vagy Audi Q7 lesz-e, így jobban pengenek az idegek.
    Egyszer a Maligánban meglátogatott a Dining Guide 3 fős tesztelő küldöttsége. Laptoppal ültek asztalhoz és körbeadták a fogásokat, szóval nagyon kevéssé kreatív elme lett volna, aki nem jön rá, mit csinálnak. Egyébként korrekt és pozitív leírás született (btw, megemlítették a ronda pólót, amiben felszolgáltam), csak a zöldségleves és a valóban vacak (Papp Miklós-féle) szörp nem ízlett nekik. A séfet próbáltam kiküldeni, hogy "magyarázza meg" a levest, de közölte: "hülyékkel nem vitatkozom".
    :)

    VálaszTörlés
  16. Úgy látszik, most már általam értelmesnek gondolt emberek is fordítva ülnek a lovon. Ezt egyszerűen képtelen vagyok megérteni! Biztosan velem van a baj! Vagy mégsem...?
    T. Nagy Tamás, sajtkereskedővel készült egy interjú az origón, amelyből egy részlet:

    "- A gasztronómia viszont egyre nagyobb divat Magyarországon. Ez elősegítheti a kedvező változást.

    - Ezen a téren a gasztroblogokat hoznám fel rossz példának, amelyek gombamód szaporodnak. Megmondom őszintén, étteremtulajdonosként, élelmiszer-kereskedőként nem olvasom ezeket. Ha lenne rá időm és energiám, akkor olyan blogot indítanék, amely tényszerű kritikát mond a gasztroblogokról. Sok blogíró ugyanis megfelelő képzettség, információ és háttér nélkül rúg bele az éttermekbe, boltokba, illetve azok tulajdonosaiba. Nem ismerik a hátteret, szereptévesztésben vannak, felelőtlen blogírók pedig nagy kárt tudnak okozni, ami pénzben mérhető. a legtöbb esetben jobbító szándékot nem látok ezekben a blogokban."

    A teljes cikk itt van:
    http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20110321-nem-minden-az-alacsony-ar-fontos-a-minoseg-interju.html

    VálaszTörlés
  17. Úgy látszik, őt is bántották (igaztalanul s szakértelem nélkül)...
    Két oldala van a dolognak: a blogvilág egyrészt ingyenreklám (ilyenkor örülnek az érintettek, illetve természetesnek veszik a dolgot), másrészt nyűg (észrevesznek ezt-azt, ami nem annyira szép - feltéve, ha nem kenyerezik/fizetik le őket). Az utóbbi is terjed, egy-egy kirívó lehúzás vagy hozsannázás mögött gyakran könnyen kitapintható a szerző irányított rokonszenve, s ez nem jó.
    Amikor a blogtulajdonos kvázi újságíróvá avanzsál (a blogolásból és melléktevékenységeiből igyekszik megélni), megjelen(het)nek a kevésbé szimpatikus jelenségek is. Ezután viszont ő is felkészülhet rá, kedves-lelkes hobbista blogger helyett ebből élő valakiként fognak tekinteni rá.

    VálaszTörlés
  18. Sziasztok (a facebook szellemében egyszerűbb, ha tegeződünk)!
    Sajnos eddig nem láttam ezt a blogot, ezért nem reagáltam erre (nem tudom, hova tettétek fel, de nem találtam visszamenőleg sem). Teljesen véletlenül akadtam erre a párbeszédre és blogra.
    Elnézést, most nincs időm, de coming back soon részletesen.
    Még annyit, hogy nem egy saját magán- belső blogra reagáltam anno (és nem töröltem, mint sokan ilyen alkalommal), hanem a sok ezres facebook oldalunkra egyenesben feltett postra (étterem.hu), ami nemcsak teljesen nyilvános volt, hanem kifejezetten az éttermünk látogatóinak szólt.

    Üdvözlettel
    Giber János
    Árnyas Tulaj

    VálaszTörlés
  19. ja..és ez a kritika teljesen korrekt és konkrét...a csokoládékehelyre ráadásul emlékszem is..az tényleg nem sikerült és passz...sorry.
    A múltkori kritika nem ilyen volt, és részletesen le is írtam, hogy mi volt a gondom...nem a kritika fájt, hanem az olyan általános, nem konkrét dolgok, amivel nem tudunk mit kezdeni, nem tudunk JAVÍTANI..
    A 20% kedvezményhez pedig facebook oldalunk egyszerű lájkolásával (tetszik gomb megnyomása) lehetett hozzájutni....most már lejárt, de 2010 június -2011 március 10-ig volt érvényes. Egyébként azóta Janival találkoztunk egy ÁRNYAS RIADÓ kapcsán, amikor kétszemélyes vacsorát lehetett nyerni, és nyertek is! Akkor meg voltak elégedve!

    VálaszTörlés
  20. sütőtökkrémlevest általában szerették, de tényleg hajlamosak voltak szakácsaink azt néha túlédesíteni..
    az őszibaracklevet elvileg bontás után töltjük, vizezés tényleg kizárt, lehet, hogy alapból volt híg...elnézést...
    ..a borjúpaprikásnak viszont örülök, mert az tényleg egyik specialitásunk...(hátha még a Krúdy féle húslevest, vagy az omlós vadasmarhát óriási zsemlyegombóccal is megkóstoljátok)...

    VálaszTörlés
  21. Tisztelt Giber úr/kedves János!

    Az irományaim linkjét mindig elküldöm az érintett étteremnek, a honlapon látható mailcímre, jelen esetben is így történt, ezért lepődtem meg a reakció elmaradásán (akikről nem írok retteneteset, többnyire reagálni szoktak).
    A Facebookkal nem szimpatizálok, ezért az ott zajló dolgokkal nem vagyok tisztában, az elején említett kritika szerzőit pedig nem ismerem.
    A borjúpaprikás tényleg nagyon jó, időközben azért ettünk egy hasonlót (Kistücsök) és egy hajszállal jobbat (Náncsi Néni) is. A húslevest és a vadas marhát majd atyám kóstolja meg legközelebb. Ha valaki megjelenik az Árnyasban és nagyokat tüsszögve ingyenebédet kér, nem kell bedőlni, nem én leszek az...

    Üdv.: Oláh Gábor (Hapci)

    VálaszTörlés
  22. Kedves Gábor/Hapci!
    :)))))))))
    Megtaláltam a linket, valóban elküldted, de sajnos elkerülte mindannyiunk figyelmét...
    A facebook-ot 2010 június óta használjuk (azóta van ott oldalunk), és rengeteg előnye van reklám és marketing szempontból...és rengeteg hátránya is....mint minden ilyen internetes izének.
    Ami előny..napi kapcsolatban vagyunk, és közvetlenül tudunk beszélgetni vendégeinkkel, és azonnal kapnak és kapunk info-kat!
    Ilyen link-összefoglalókat tudunk küldeni:
    http://www.facebook.com/note.php?saved&&suggest&note_id=134668116550857&id=110246462323849
    Ez pedig az egyik kedvenc kihasználásunk lehetne, de még nem indult be valamiért:
    Árnyas Vendégség és saját receptjeitek minden héten kedden és csütörtökön 18.30-22.30::
    http://www.facebook.com/note.php?saved&&suggest&note_id=134154036602265&id=110246462323849
    és az ÁRNYASOZÁS fogalom a a napokban alakult ki a Facebookon:
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=137862839562211&set=a.132615730086922.25597.110246462323849&theater
    és erre büszkék vagyunk...erre törekszünk, ezt szeretnénk megvalósítani..

    VálaszTörlés
  23. "Á R N Y A S O Z Á S", egy kedves törzsvendégünk és barátunk Kátya, Meleg Katalin és másik kedves törzsvendégünk, Kemecsei Zsolt által közösen alkotott fogalom értelmezése, szerintünk:
    Belépés a 100 éves Árnyas kapuján egy másik dimenzióba, ahol az idő lelassul, és ráérősen, nyugodtan fogyaszthatod el BÉKEBELI EBÉDEDET, vagy VACSORÁDAT a régi holmik és képek között, vagy a 100 éves gesztenyefák alatt...:))).
    Ez az, ami szerintem az ételek és kiszolgálás minősége mellett NAGYON fontos egy étteremnél, a hangulat, a kisugárzás...és erre törekszünk...több-kevesebb sikerrel...:)))

    VálaszTörlés