Szegedi Halászcsárda - lefelé (?)

Sok szépet írtam a nyitás után a Szegedi Halászcsárdáról. Már nem fogok pontyot a Balatonon, így nagyon örültünk, hogy van végre a fővárosban vállalható minőségű halászlevet szolgáltató hely.
Az elmúlt másfél év során vagy tízszer megfordultunk Frank Sándor csárdájában. Nem tudtam nem észrevenni, hogy az első látogatáskor még valódi tejszínhabbal koronázott somlói tetején már a második látogatáskor műtejszín csücsült, de ez olyan nagyon nem izgatott, a lényeg a jó halászlé. Az árak emelkedtek, aztán idén nyáron történt valami a halászlével: még sűrűbb és túlzottan csípős lett, amit nehezen értek, ha valahol friss csípős zöldpaprikát szervíroznak mellé. Emlékszem egy borjúpaprikásra is, aminek az alapanyaga nem nagyon hasonlított borjúra. Meg egy cézár saláta nevű félreértésre...
A vendégek egyre nagyobb részét csoportok teszik ki. Talán nem elég az á la carte vendég, talán gyúrnak a csoportokra, egy biztos: a turistákra-alkalmi vendégekre alapozott forgalom gyakran nem tesz jót a színvonalnak.

Szeptember huszadikán is éppen rendezvény volt, ezúttal nem külföldiek, hanem egy ismert énekesnőnk 10-15 fős társasága foglalta el a nagyobbik terem egy részét. Mivel kint hideg volt, a többi vendég a kisebb, konyhával szomszédos helyiségbe szorult. Nem érzem ott jól magam, talán ezért is láttam sötéten a dolgokat, mindenesetre a választott ételekből csak egy tűnt teljesen rendben levőnek.

Tehát a frankfurti leves (800 Ft) jó. A pontyhalászlé (1800 Ft és kis adag: 900 Ft) olyan, amilyet már júliusban is kaptunk: pürészerűen sűrű, szinte minden más ízt elnyomóan csípős - de valami fura, halidegen (?) ízt így is érezni vélek.

A pirított tanyasi csirkecomb grillezett szilvával (2500 Ft) főeleme alaposan megsült és kiszáradt, nem vetekszik a gazdagréti grillbódéból kikerülő 380 forintos példányokkal, a köret viszont értékelhető. Az "A" harcsából (afrikai harcsa) készült harcsapaprikás túrós csuszával (kis adag, 1450 Ft) szaftja hajaz a hallé ízére, a csusza pedig felháborító: a tészta széle üvegesre száradt, a pörc ősöreg, menzakaja-jellegűvé varázsolva az ételt. Az afrikai harcsa ellen egyébként paprikásban - ahol nem a hús adja a döntő ízt - nincs kifogásom, de a hal "identitását" illendő lenne egyértelműbben feltüntetni az étlapon.
Írok valami jót is: a főételek többségéből kis adaggal továbbra is jól lehet lakni több fogás fogyasztása esetén, tehát az árak - az emelés ellenére, fővárosi viszonylatban - relatíve kedvezőek.

Talán csak rossz napjuk volt. Talán cserélődött a konyhafőnök. Talán nem bírja a konyha az impulzusszerűen jelentkező forgalmat. Talán a tulajdonos-séf úgy gondolja, így is jó.
Nem tudom a választ, de mi mostantól egy darabig lehetőséget adunk a hely stábjának a nyugodt feltöltődésre... és csak 1 pontot vonok le, hátha...

Konyha: 5 (átlagnál jobb)
Árszint: 3 (középkategória)
Ár-érték arány: 1.7 (néha ki lehet próbálni)
www.szegedihalaszcsarda.hu
(látogatás időpontja: 2012. V. 24, VII. 7, IX. 20)

1. Pesti halászcsárda-ügyben nincs tapasztalatom, de most épp Harkány mellett, Kémesen találtunk egy remek helyet: Ormánsági Halászcsárda néven. Sajnos weboldaluk nincs, de ha valaki a közelben jár, érdemes kipróbálni, a falucska főutcáján vannak. És nem csak az étel ízlett, de az a meleg, szívélyes fogadtatás és kiszolgálás is, amiben részünk lehetett. Pénteken megint oda készülünk...
    Juci

1. Jó étvágyat!
      Jövőre megnézem, ha nem felejtem el.

2. Mesterem! Kellene az a csárdaportál, amire már célozgattam. Óriási leleplező írások ezek. Te vagy - ha ezzel nem bántalak meg nagyon - a magyar gasztronómia és csárdaszektor Vujity Trutykója. :)

3. Úgy tudom a Szegedi Halászcsárda a budaörsi halpiacról veszi a kész, fagyasztott halászlevet ami én is szoktam venni. Újabban tényleg sűrű és csípős..régebben nem ilyen volt. Szegeden gyártják amúgy.

Az meg, hogy mostanában a halpörköltnek adják el a halászlevet is, tényleg felháborító. Mi is többször belefutottunk :-( Ette egy halászlevet, utána egy halpörköltet (tudom hülye vagyok, de így kívántam) és tök ugyanaz volt az íze :D

1. Még sose mertem "gyári" alaplevet vásárolni, de magunknak mi is lefagyasztjuk. Ha igazad van és nem saját alaplevet használnak egy étteremben, az felháborító. Hamarosan veszek olyan cuccot és megkóstolom...
      Nem szeretem nevesíteni a tippjeimet az ételek készítésének visszásságaival kapcsolatosan, de a Szegedi Halászcsárda konyháján újabban érezhetően nagy teret kapnak a költségkímélő "kreatív" megoldások - erre céloztam több helyen a fenti szövegben.

4. Uh ez a hallé igen szarúl fest :) Soha nem érdettem ,miért nem tud egy halászcsárda minden reggel friss halászlevet készíteni.
    kb 1 órás mutatvány az egész. Sok alapanyag sem kell hozzá. Ponty,hagyma, paprika,só,víz. Esetleg egy zöld csípőspaprika a lébe. Legyen vastagsága a lének,de ne plakátragasztó legyen. Halpiaci alaplé egy halászcsárdától...Jézus .. :) Még jó hogy nem látogattam meg a helyet...

1. Tanulságos, ha összehasonlítjuk az első (fent belinkelt) írásom és a mostani fotóit. Érdekes módon a tulajdonost idén láttam gyakrabban a csárdában, szóval nem valószínű, hogy őt cseleznék ki az emberei a minőség markáns rontásával...
      A halászlével kapcsolatban azért hozzáteszem, hogy egy többféle halból készített, saját alaplé (akár fagyasztva) jobb eredményt (is) adhat, mintha csak pontyból csinálsz naponta friss levet.

2. Ez igy is van! Sot az alaplebe nem is kell ponty (a nyesedekek persze mehetnek), csak sokfajta keszeg, fove/paszirozva.
      Mondjuk mi surure szoktuk a halaszlevet csinalni, viszont minimalis erospaprikaval, es keszul hozza "koncentratum", aztan mindenki tehet annyit, amennyire izzadni akar :)

3. Nálunk sok nyesedék képződik, a pontyot is filézem, nem patkó kerül a lébe, illetve a fejet is szét szoktam bontani teljesen.

5. Igaz, mondjuk én is szoktam rakni az alaplébe keszeget, vagy mit ne mondjak, szürkeharcsa derék sem ront rajta :)

1. Szinte bármilyen, tiszta vízből származó hal jót tesz neki. Talán a nagyon száraz amur kivétel, és a süllő se tesz hozzá sokat, kár erre használni.
      Édesanyám régen akkor főzte a legjobb leveket, amikor sokat horgásztam és mindig került az alaplébe többféle keszeg, balin, süllő (mindegyikből csak a filézési "hulladék", vagyis a gerinc és a rajta maradó kevés hús, plusz a fej egyes részei). Szerintem az is fontos, hogy precízen pucoljunk, tehát a kellemetlen ízt esetleg hordozó részeket (pontynál a hasi és a hátúszó alatti zsírréteg) még az alaplébe se tegyük bele.

6. Nah ezt nem tudtam,hogy van olyan része amit nem jó alaplébe sem tenni.Köszönöm a tanácsot. Pedig én is már 30 éve kergetem a halakat. Nyáron a Balatonon, ősszel,télen pedig a Pest közeli vizeken . De keveset hozok haza. Évi pár alkalommal. Inkább visszaengedem éltető elemükbe.
    Emlékszem egyszer Apámmal Szeged felé jártunk, és a Fehértói Halászcsárdában kóstoltam egy batyus halászlevet, amire jó emlékekkel tudok visszagonolni.Kíváncsi lennék ma mit tud a hely.Mert gyerek fejjel ízlett nagyon.

1. Mostanában én is inkább visszarakom, pontyra meg nem horgászom. Ezért nincs halászlé édesanyámnál. :(
      A Fehértóiban voltunk 2 éve, pont batyus halászlevet ettem, nagyon jó/harmonikus volt. A somlóira sajna ott is műhabot (átmeneti készítmény) raktak.

7. Friss élmény a Fehértóiról.:
    Párommal tegnap szegedről jöttünk,és megálltunk a Halászcsárdában.
    Batyus halászlét rendeltem. Bográcsban érkezett. Kimondottan ízletes, tartalmas lé. A benne lévő ponty darabok is szálkamentesek, és igen jó ízűek. 2 batyu volt a bográcsban,amit halbelsőségből készített töltelékkel töltöttek. Méretes adag volt. Megszámoltam, pont 5 tányér jött ki az egy adagból. A kenyér jó minőségű,viszont olyan szeletekre szelve, ami 3 szeletet is kitenne. 1 szelettel ketten el voltunk egész kaja alatt. Párom gulyást kért, ami szintén a jobbak közé tartozott.
    Másodiknak túrós palacsinát kértem vaniliaöntettel.Párom pedig süllőfilét zöldséggel. Palacsinta pozitív része,hogy nem mikrózótt ,túrótöltelék egész jó, palacsinta tészta is. Vanilia sodó gyengébb. Én nem borítottam volna be mindkét palacsintát teljesen vele.Inkább kis mártásos csészében tálaltam volna a palacsinta mellé. Ennél ettem már jobbat is. Fogasfilé semmi különös. Ehető, nem szétfőzött zöldséggel,viszont gyanítom ,előre fagyaztott zöldségkeverék.
    Ásványvíz+tonic. 5900 Ft
    A halléért megéri lemenni, bár nincs közel, 160 km pestről. Legközelebb megnézem a Tiszacsegei halászlét.
    Üdv
    Miklós

1. Ezek szerint ott tartják a szintet. Két éve a Fehértóiban megettem egy egész bogrács batyus halászlevet egyedül. :)
      A tiszacsegei élményt szeretettel várom, ha megírod, ott még nem voltam. A Budapesthez közeli helyek közül jó a két százhalombattai csárda és a leányfalui Határ Csárda halászleve, ezekről írtam is.

8. Én szegedi vagyok, meg tudom erősíteni a Fehértói halászcsárdáról írtakat. Többször ettem már ott, és mindig ízletes volt a hallé. Az un. Sárgán (nem szegediek kedvéért: a Maros torokkal szembeni Tisza ártér üdülőkkel beépült része) van két nagyon hangulatos halászcsárda, amikről megoszlanak a vélemények: az Öreg Kőrössy és a Kiskőrössy, ezek nevükkel ellentétben nem egy cég. Én előbbire esküszöm, de van, aki a másikat favorizálja. Tudtommal utóbbival egy cég a Jobb, mint Otthon, ami pár éve leégett, de úgy tudom újjáépítették. Ha valaki Szegeden jár, ezeket érdemes kipróbálni, ha szegedi halászlevet szeretne enni.

1. Köszönöm a tippeket!
      Legközelebb márciusban járok Szegeden, akkor kipróbálom az egyik Kőrössyt.

2. Ha így lesz, kérlek, írj róla... :)

3. Akár találkozhatunk is. :)
      Március utolsó hétvégéje, szombat - ekkor szokott lenni egy őszibaracktermesztési tanácskozás és metszési bemutató Szatymazon.