Pisztráng Sziget - a Pap-sziget bejáratánál

Idén is megvolt a szokásos strandolás Dunabogdányban, utána természetesen megéheztünk. Ezúttal a Szentendre északi végén található Pap-szigetig autókáztunk vissza, hogy pisztrángot estebédeljünk. Kissé később halimádó szüleimet is elfuvaroztam a szigetre vezető hídnál található Pisztráng Sziget nevű halsütödébe.

A hely tulajdonosa Csörgő István, aki pisztrángot tenyészt a szigeten Tahitótfaluban, és korábban Klément Ferenccel együtt üzemeltette a malaclányok által előszeretettel promotált Siesta nevű helyet Dunabogdányban. Volt, ami volt, a két úr útjai elváltak, Csörgő úr immár saját pisztrángsütőket igyekszik nyitni, míg volt társa máshonnan szerzi be az alapanyagot.
A Pisztráng Sziget (vagy Pisztrángsziget, esetleg PisztrángSziget) egyműfajos étterem, pisztrángon kívül nincs más főétel, tehát a pisztrángot nem kedvelők tán jobban teszik, ha elkerülik. A halat kedvelőknek viszont melegen ajánlom a látogatást. Elsősorban melegben, mert valószínűleg a teraszon jóval hangulatosabb üldögélni, viszont a hideg évszakban sem megvetendő a pisztráng.

Sok évvel ezelőtt kis híján egész életemre megutáltam a pisztrángot egy szilvásváradi illetőségű, túlkoros, kövér jószág következtében. A sütöde tulajdonosa nem követ el ilyen hibát, kizárólag frissen fogott, optimálisan kicsi, 20-30 dekás halakat sütögetnek roston, illetve olajban. Nekünk roston sütve jobban ízlik, de a másikat is nyugodtan ki lehet próbálni. A pisztráng zamatos húsa csodálatosan puha lesz a kissé odakapó bőr alatt, az egész húst le lehet tolni a hal bordáiról, egyéb szálka pedig nincs benne. Egy 20-25 dekás állattal és a körettel nagyjából jól is lakhatunk, de akad hideg előétel (halpástétom) és leves is az étlapon: a második alkalommal nem csúcsgasztronómiai selymességű, viszont dicséretes beltartalmú vargányakrémlevest (600 Ft) ettünk a halak előtt.
A pisztrángot néhány ízesítésben készítik, a kakukkfüves és a rozmaringos egyaránt remek. A feláras házi pesztó (+ 300 Ft) nem dúlt fel különösebben, de azzal is finom. Ha nem rohanunk, érdemes megkóstolni az időigényesebb, frissen füstölt verziót. Köretként a salátát (450 Ft) és az önteteket felülmúlja a fűszeres cukkini (500 Ft).

Jelenleg 70 forint 1 deka nyers pisztráng, a mérés mindkét látogatáskor korrekt volt (elég sok halat láttam már...). Hasonló áron adják a pisztrángot fővárosi éttermekben, viszont ennyire nem friss a legjobb helyeken se. Az italok árai barátságosak, leginkább limonádét fogyasztottunk (425 Ft/5 dl).

Pupa haverom megnézte a tenyészetet is, az írása ITT olvasható.

(látogatás időpontja: 2012. VII. 7, VII. 28)

1. Erdélyben is igencsak szaporodnak a pisztrángfarmok.
    Mi kövön sütöttük a legfinomabbat, hasában zöldfűszerrel, nekem a citromfüves is igen tetszett.
    A kövön olyan zsengére sül a hal, hogy csak no.
    Még helyben szedett vadköménnyel fűszerezett lepénykenyeret is sütöttünk így, amit kőre leppencsnek is mondtak. Klassz volt.
    A muzsdéj járt a pisztránghoz, de a medvét, ami telemeával töltött, parazsas hamuban sült puliszkagombóc is jónak találtuk.

1. Kicsit fantáziadúsabb köretek itt is elkelnének, a puliszka (pirítva) nekem is eszembe jutott.

2. Ha már pisztráng, mi a lillafüredi pisztráng telepen szoktunk ilyesmit enni (tulajdonképpen Ómassához közelebb van). Számomra semmi más haléhoz nem hasonlítható a pisztráng húsa, egyik kedvenc csemegém. Bár nem olcsó, de ha tehetjük, nem hagyjuk ki, ha arra járunk.

1. Valószínűleg azt láttam a B. Marcsi-féle Gasztroangyalban. A füstölőben lógó halak igen gusztusosak voltak.

3. ...a legfontosabb ebben az esetben is az alapanyag.....Nagyon kedves ismerőm a többi tenyésztő is de úgy gondolom, a legjobb minőségű (tenyésztett) pisztránghoz jelenleg itt lehet hozzájutni.

1. Jobb pisztrángot eddig nem ettem... vadvízihez sajna még nem volt szerencsém...

4. Szentegyházán(Hargita megye) 1200 forint kilója, és jó pisztráng.
    Volt alkalmunk sebes pisztrángot is venni, fogni is, az más ügy, az a kristáytiszta íz, szárazabb, de finomabb. Szajblingot is fogtunk, az még egy finom hal.

5. Sáfrány Lászlónál is kitűnő a minőség.

6. Én a Senatorházban és a Zsályában ettem tőle kapott sült pisztrángot. Füstöltet pedig természetesen Szilvásváradon.

7. Aki nem szereti a pisztrángot annak ajánlom: gombás fogas csőben sülve,süllőszeletek vajban uborkával,egészben sült ponty. (forrás: A magyar úri család konyhája c.)

8. Két hete voltunk ott pisztrángot enni. Nagyon finom volt és a kiszolgálás is kiváló. Úgy gondoltuk, hogy ma is elmegyünk egyet pisztrángozni és finom gombalevest enni. Összesen kétféle leves szerepel az étlapon. Nem volt gombaleves. Kértünk füstölt halpástétomot. Várni kellet rá nem keveset. - 3 asztalnál ültek, nem volt teltház....Mikor megérkezett a rendelt étel, a fele pirítóst kaptuk csak, azt is szinte pirítatlanul, igaz később hoztak még pirítóst. Tányért nem adtak hozzá. Az asztalra terített szalvétára kellett morzsáznunk, így viszont nem maradt szalvétánk. A pástétom nem volt olyan finom, mint a múltkor és a pisztráng sem. A steak burgonya vegetába volt forgatva, sós volt mint a fene, félig nyers. Délután 2 órakor voltunk ott ebédelni. Most este 9-van... mindkettőnknek hányingere van. Nem vagyok benne biztos, hogy nem az ott evett ételektől. Soha többé nem megyünk oda, és nem is ajánlom senkinek. Sajnálom, hogy nem lesz kedvenc pisztrángos helyünk ez az étterem, pedig közel van és hangulatos hely.

1. Szomorú, ha ingadozik a minőség, de a frissen sütött haltól aligha lehet bajotok. Mi még nem voltunk idén, hamarosan sor kerül rá.