Déli szélben

Most a gasztronómiai témák iránt érdeklődő olvasók szíves elnézését kérem, horgászat következik. Lehet, hogy lesz rá példa a jövőben is, ez bizonytalan, mint maga a világ, és ebben a kérdésben én.

Operetthorgásszá váltam az utóbbi években, nemhogy hajnalban nem indulok sehová, gyakran a kora délután is kihívás. Sok oka van, a legfontosabb valószínűleg az, hogy egyre kevesebb a számomra kedves vizekben a hal, és egyre inkább sajnálom őket elvinni. Kicsi (méreten aluli) halakat sose vittem haza, jó 10 éve a nagyokat (pl. 3 kiló feletti süllő) is visszateszem, aztán az utóbbi években eljutottam oda, a kettő közötti tartomány is gond. Elvigyem vagy ne vigyem? Miért kell nekem megölni egy halat? Ez egy horgásznál már beteges állapot, lehetnék éppen vegetariánus is, de van egy bökkenő: szeretek halat enni. A másik bökkenő az, hogy a horgászat valahol zsákmányszerzés, legalábbis hozzátartozik a kissé primitív boldogság, hogy hazacipelem a halat és otthon örülnek neki. Nálam ez is bonyolult lett, mert nem haza cipelem, hiszen Kamilla nem örül neki; így a szüleimhez szoktam vinni, ha van mit.
A fent vázolt problémákra jó megoldás, ha nem fogok semmit, ilyenkor nem kell vívódni és hamar elmehetek vacsorálni egy jobb-rosszabb vendéglőbe...

A déli szél gyengíti a Dunán mostanában amúgy se hatalmas fogási esélyt. Az egyik rácalmási kőgátra készültem, de Ercsi határában már morfondírozom, milyen lesz állni a ruganyon és szembedobálni a széllel, miközben a hullámzás alulról veri a köveket. Milyen is? Szar. A 400 forintos benzin fölös pocsékolásáról nem is szólva. Az Ercsi és Adony közötti néptelen szakaszon kövezésekkel csipkézett part található, így hirtelen impulzustól vezérelve lefordulok a 6-osról egy földútra, ami némi tekergés után véget ér. Előttem kukoricás tarlója, azon túl a Duna. A kukoricán átvágva öreg partvédő kövezéshez érek. Horgászásra érdemes vízmélység nincs, délnek fordulok. Enyhén szakadt part következik, majd újabb kövezés, ami nem látható antik (1978-as kiadású) térképemen. Örömömre nem látok le a víz mélyére, még nem töltődött fel teljesen. Ez nagy szó, a Budapesthez viszonylag közeli helyeken már alig lehet olyan követ találni, ami ilyen rekord kisvíznél is ad reményt süllőre, ráadásul egyre több, korábban ígéretes helyen ütközhetünk a vízművek vagy új földesurak különféle tilalmaiba.

Még teljesen világos van, meghúzom párszor a gumit, semmi. A helyet megjegyzem, tovább bóklászom. A kövezés ellaposodik, a végét már iszap borítja. Folytatás belátható távolságban nincs, így visszatérek a 20 méteres kecsegtető részre. Lassan sötétedik, a déli szél fúj, de itt kevésbé zavaró, mint a mederbe merőlegesen benyúló ruganyokon. A vízfelszín élettelen, a küszök nem mozognak. Úgy tűnik, megritkultak a küszök, pedig a süllők nem turisztikai céllal látogatják a kövezések menti változatos áramlásokat, ők enni szeretnének. Ha nincs mit, nem jönnek oda. Húzogatom a gumikat, aztán a wobblereket, semmi. Felszíni rablás sincs, de ezt már megszoktam, 4-5 estét el lehet dobálgatni bárhol, mire egy árva süllőpuffanást hall az ember. A kövezés felső végére állok, ahol az áramlás ráhúz a kövekre, kissé lejjebb pedig visszaforgót képez. Ez a legjobb hely, persze, nem novemberben, de még elég meleg a víz, beállhatnak a halak az erős sodrásba is. Az igazán lelkiismeretes ellenőrzés elmarad, pár eseménytelen húzás után jókora fecskefészket dobok. A kibogozást esélytelennek látom, levágni sincs kedvem, a pillanat alkalmas hazamenni...
A bogot otthon se sikerül kioldani, megkurtítom a madzagot. Szerencsére nem vagyok közismert mesterhorgász, hogy jó pénzért szépeket meséljek kutyaütő termékekről. Így aztán leírom, a Berkley Whiplash fonott zsinór vacak, pedig az egyik legdrágább a piacon. Literszám hozza fel a vizet és minden áldatlan este dobok vele legalább egy gubancot, amit nehéz kibogozni, mivel a zsinórnak semmi tartása nincs. A zsugoriságom az egyetlen, ami egy éve az orsón tartja, ugyanis kb. 7 rugóba került a tekercs. Azért valószínűleg jó valamire, pl. nádi pontyozásra vagy gyöngyfűzésre, de a pergetőknek jobb óvakodni tőle.
A komoly horgászírók történeteiben mindig vannak nagy halak és/vagy nagy tanulságok. Sokat kell még csiszolódnom, hogy komoly horgászíró legyek, s nem biztos, hogy ambicionálom ezt... tehát várható még tőlem "elmentem horgászni - nem fogtam semmit" típusú történet... déli és más szélben, esetleg szélcsendben.

1. Nekem tecccett!
    Szerintem a mondanivaló' a lényeg, a horgász sztori csak körítés még a "horgászújságírásban" is.
    Én el se tudom olvasni a technikai részletekkel hemzsegő , így fogtam-úgy fogtam cikkeket.
    Szerintem folytasd, /legalább már két gasztro-horgász blog lesz :-)/

2. Nem horgászó séf, hanem horgászó ínyenc (vagy bélgép). :)
    Hzizit lehet még ebbe a gasztropeca műfajba sorolni.
    Egyébként erősen gondolkodtam, hogy Horváth Pista balatoni blogjára írok néha vendégként, csak annak más a fókusza, meg hosszabb-mívesebb írások szerepelnek rajta, mint amilyeneket én írnék.

3. Nem baj Gabcikat, ahogy mondtam, én szeretem az írásaidat. A lényeget megfogod :), így egy n"nem történt semmi" írás is lehet kellemes és színes. Úgyhogy csak nyugodtan írj :)))))

4. Szia Hapci! Bár nem a gasztro blogba való a pecázás, mégis üdvözlöm a kezdeményezést. Igaz, hogy nem feltétlenül kell hal egy horgásztörténetbe, ha ha már a tizedikben sem lesz majd fogás, az sokaknak fel fog azért tűnni... ;o)

Tom

5. Bogyó bácsi: a következőben kedvedre teszek, lesz benne hal. Sőt, lesznek egészen nagy halak is néha. :)
    Egyébként úgy érzem, hal nélkül jobbakat tudok írni...

6. A whiplash tényleg vacak madzag pergetésre, én nádi harcsázásra használom Balatonra, 70-est, arra jó, kihúzom vele a mólót is ha kell. Pergetni vmi kék madzagom van, az is bazi drága volt, majd ha előveszem karácsonykor pucolászni őket, nem felejtem, leírom.

Tetszik a peca-étterem kombód, mivel én is lassan oda fajulok, hogy két kezemen meg tudom számolni, hányszor jutok vízhez évente, kezdek koculni...:)

Szóval hajrá.

7. Ayantage: tippet szívesen fogadok, sokan kedvelik pl. a PowerPro madzagot. Amíg a lehető legolcsóbb, ősi fonottat (Kamasaki Dyneemax) használtam, semmi gondom nem volt.
    Nem ígérek gyakori pecás élményeket, hiszen akkor pecás blogot is indítanék, de a szórványos friss horgászbeszámolók mellett lesz néhány retro írás, ami papíron megjelent korábban...

8. Idén kimehetnénk párszor a Budapest környéki ruganyokra dobálni, ha van kedved...
    Nálunk Komáromnál nincs ilyen építmény csak a csupasz köves part. Kíváncsi lennék, milyen a horgászat ilyen terepen.

pecazas.blog.hu

1. A Budapest környékiekkel (Göd, Sződliget, Surány, stb.) nem volt nagy szerencsém sose. Éppen ezért elvileg érdekelnének, viszont megfogadtam, idén nem veszek jegyet a g*ci Óbuda vizeire, mert nem óhajtom támogatni azt, amit a halászaik művelnek. Esetleg orvhorgásszunk?

9. Szia!

Az az igazság, hogy szeretnék próbálkozni a komáromi régión kívül is. Nálunk csak sima partvédő kövezés van, rugany, sarkantyú nem nagyon. Kíváncsi lennék milyen lehet ilyen körülmények között horgászni.
    Én mindenképpen veszek jegyet. Te legfeljebb majd álcázod magad gallyakkal és lombokkal. :oD

pecazas.blog.hu

1. Majd fegyverhordozó és fotós leszek... :)
      Egyébként az utóbbi években inkább partvédő kövezéseken fogom azt a kevéske süllőt, legalábbis a főváros közelében. Az általam korábban kedvelt ruganyok nagyon feltöltődtek és/vagy rendszeresen leáramozzák róluk a halat.

10. Szia!
    Mostanában koptatom a CarboniX ZANDER madzagot. Kettő ropi, 0.18-as 14.7kg, 135méter, minden szempontból megfelelő a pergetéshez. Éttermi pontozásod szerint 6.5 pont, és simán lehetne drágább.
    Figyeltem a képen a felszerelésed. Szerintem sokat csévéltél az orsóra. Nagyon sokat. Fonottal nem kell, nem szabad telirakni az orsót, ha 15 méterrel kevesebb van rajta, sem befolyásolja a dobástávolságot, gubancot se dobsz.
    A Dunán ritka már a felszíni süllőrablás. Igaz, hogy a süllő is kevesebb, de a fő ok a küszök fogyatkozása, ezzel párhuzamosan a süllő gébtáplálékra áttérése.
    Dunai profi barátaim az elmúlt őszt kiváló eredménnyel zárták. Elmondták, hogy a gébúszást utánozó görgetett gumihalak hoztak eredményt. Ezt Te fölfelé dobva, a lehető legkisebb fejjel sodortatva, majd bevontatva tudod megtenni. A gumihalat fordítva, hátával lefelé érdemes felfűzni, így produkálja a gébszerű mozgást.
    A kövezésekre inkább csak este merészkedik kevéske süllő, a jó eredményt a zátonyok törései, kisebb gödrök és hátak, sokszor a 2m körüli mélységek adják.
    Gratulálok a blogodhoz, szépek a jellemzéseid. És tündériek a cicáid.
    Tisztelettel: Süllőcske

1. Szia!

Köszönöm a dicséretet és a tippeket!
      Hanyatt feltűzött gumihalról még nem hallottam, de kipróbálom. Ezt a módszert (görgetés) már használom pár éve, de inkább kemény (pl. Tass, Dunakanyar) vagy homokos aljzatú részeken hozott eredményt, a közeli kövezések lábánál viszont jellemzően iszap van.
      Szívesen megnézném, egy nagyon profi mit csinál mostanában! Valamikor olyannal jártam süllőzni, aki előző életében valószínűleg süllő volt, csak belefáradtam abba, hogy szinte nem lehetett vele befejezni a horgászatot. Akiket ma látok/ismerek és szintén partról nyomják, nem nagyon fognak. Magamat tán sose gondoltam nagyon profinak a Dunán, bár volt pár év, nem is olyan régen, amikor szinte csak akkor nem fogtam süllőt, ha nem mentem dobálni...
      Jó lenne azt hinni, hogy teljesen elfelejtettem horgászni, de attól tartok, ennél bonyolultabb a helyzet (bár kétségtelen, már nem vonz, hogy mondjuk januárban egész éjjel dobáljak): ott sincs felszíni rablás, ahol pöcögnek a küszök a felszínen egész este.
      Zsinór: ez egy nagyon pici orsó egy nagyon könnyű, sok apró gyűrűvel ellátott boton, a Whiplash pedig rengeteg vizet hoz fel. Ha nem töltöm fel ennyire, a tapadás miatt még a helyenként szükséges 25-30 métert se lehet vele megdobni. Korábban sokkal olcsóbb madzagot (Kamasaki Dyneemax) használtam, azzal 5 év alatt dobtam kb. 1 gubancot pont ilyen feltöltéssel, tehát valami bibi biztos van a zsinórral.
      A Carbonix zsinórt megnézem majd, mert előbb-utóbb csak kihajítom a Whiplash-t. :)

2. Szasz, Hapci!

Igen, itt a Tiszán is megfigyeltük, hogy egyre inkább jellemző a halak gyors mozgása. Például a jászok Kisköre felől április elején indulnak, halljuk a hírt a Csongrád- Mindszent szakaszról a hónap végén, fogják, Algyő-Szeged szakasz május,(vigyázat, védi a fajlagos tilalom), a szerb határnál június- július a jászos időszak. Halljuk, Mindszenten kárászt fognak tömegesen, a harcsát a Maroson egérúszással, a dévér most Ötlyuknál van. De nem sokáig. Egyes fajok tízkilóméterszámra hagynak ki szakaszokat. Zavart tápláléklánc, halászat előli menekülés, meg a jóégtudja mi, ezt teszi. Száz dolgot tudnék mondani, elég az hozzá, hogy barátaink a Harta-Gerjen-Uszód-Baráka vonalon voltak nagyon eredményesek, csónakból, gébúszással, hanyattgumival, jiggekkel, zátonyos mederben. Sok átlagos, 5 kiló alatti süllőt fogtak, de szépen volt kapitális, 8-10 kilós kékfarkú is, 50 kilós harcsa is horogra akadt.
      Szép eredményük is igazolhatja a fentebb leírt jelenséget, viszont az is látszik, hogy az élővizeken, melyeket annyira szeretünk, csak sok idő, benzin, elvetemültség árán lehet eredményes az ember, kevesen tudják ezt megtenni.
      Süllőcske

3. Így már értem. Azt hittem, a nagyon profi ismerőseid itt, a főváros környékén fogdossák a süllőket.
      Hartán csónakból - az más világ... :)

11. Szia!

Nem értem teljesen mit írsz... csónakból? Ismerőseim? :P
    ???
    Még te ajánlottad fel anno, hogy megjátszhatnánk ilyen dolgokat a nyáron...

pecazas.blog.hu

1. Ezt meg én nem értem... Bartának (Süllőcske) írtad, vagy nekem?
      Egyébként örülök, hogy ilyen aktívak vagytok, gasztronómiai témákban talán 3 írásom volt eddig, amire ennél több hozzászólás érkezett. Mi lenne, ha még halat is fognék egy cikkben és lenne benne pár jó fotó? :D

12. Szia!

Oh, benéztem. Azt hittem nekem válaszoltál... :o)
    Csak közben jött pár hozzászólás amit nem vettem észre...
    Nekem hamarosan lesz olyan cikkem, amiben halat fogtál... :oD

pecazas.blog.hu

1. Írtam közben olyat, amiben fogok halat, de még nem teszem ki. :)